Min bekjennelse

By Kirkerotta - 23:15

Jeg snakker ikke om  økonomi med familie og venner. Noen vet at vi sliter, men ingen vet hvor mye vi sliter.
Det er flaut, og det er liksom tabu å snakke om det.

Noe nær familie har sagt de er bekymret, men de sier det på en måte som gjør at jeg bare blir irritert og setter opp en vegg så fort det nevnes.

Jeg er voksen nå, jeg skal greie meg selv, men mange dårlige valg i livet har gjort at jeg sitter med kredittkortgjeld og forbrukslån som jeg sliter med å betale tilbake.
Gjelden er nå på over 400 000 kr inkl. studielån og billån. Og det føles uoverkommelig.

De siste dagene har jeg skjønt at her må jeg ta noen grep. Jeg må gjøre en aktiv innsats for at gjelden skal minke, for det er faktisk eneste mulighet for å få en bedre livskvalitet.
Jeg har vært på forumet Pengevett.no der jeg har fått mange gode tips. Jeg har lest om snøballmetoden og det er denne jeg nå skal starte med.

Jeg har f.eks en Ellos-konto som jeg har betalt på noen år nå, jeg har betalt mistebeløpet hver mnd. på kr 130. Men gjelden går jo ikke ned!!
Og det er jo ikke så rart, for det meste av pengene går jo til betaling av renter.
Så denne mnd. har jeg betalt inn 300 kr i stede for 130. Det er ikke store beløpet, men det hjelper litt.
Skal også prøve å få solgt litt småting som jeg har liggende i kjelleren, og pengene herfra skal gå til betaling av gjeld.

Forhåpentligvis har jeg nedbetalt Ellos-kontoen ganske raskt, og kan legge penger i neste lån.

Jeg har også  bestemt meg for å bruke konvolutt-metoden for innkjøp av mat.
For å greie å holde matbudsjettet skal jeg hver uke få "utdelt" en konvolutt med 1250 kr som skal betale ukas mat.
Satser på at det gjør at det er enklere å planlegge og at ikke man kjøper mye ekstra som man normalt ville gjøre.

Satser på at 5000 kr i mnd vil holde til to voksne og to barn.

Jeg har også tenkt å lage meg en bufferkonto. Jeg tror jeg skal prøve å sette av 1000 kr i mnd. til buffer.
Man vet jo aldri når  man plutselig må til tannlegen eller trenger reperasjon til bilen. Første buffermål er 10 000 kr. Men etterhvert vil jeg øke denne til 3 mnd. lønner. Det vil ta tid, men det vil være verdt det.

Jeg må muligens forhandle frem noen bedre avtaler med kreditorer for å få dette til, men det tar jeg evt. etterhvert. Mulig jeg også tar en prat med en gjeldsrådgiver hos NAV for å kanskje få noen gode tips og støtte.

Har ikke 100% oversikt over gjelden min per dagsdato, men skal sende ut epost til alle sammen og be om en full oversikt inkl. renter.

  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer