Long time no see

By Kirkerotta - 06:44

Det er år og dag siden jeg har postet her. Et par år siden faktisk, men nå følte jeg for å skrive litt. Poster litt på Instagram, men føler ikke helt det er det samme. Når det gjelder den økonmiske situasjon så føler jeg at jeg egentlig er på stedet hvil. Det har vært tunge to år, og jeg kan vel dessverre ikke si at gjelden har minsket.

Kan ikke skylde på andre enn meg selv. Og litt Corona da som gjorde at mannen måtte legge ned arbeidet sitt, og det ble vanskeligere for han å få kunder.
Men det skjer positive ting også. Jeg startet i ny stilling i fjor, og jeg ble lovet økt lønn. Og nå ser det endelig ut som det begynner å falle på plass.
Jeg skal nok opp 80-100 000 kr i året. Så veldig fornøyd med det.

Elsker å ha personalansvar og ta en større rolle i bedriften. Og jeg håper jeg etterhvert kan få bygd på og tatt litt lederutdanning også, sånn at jeg har noe mer håndfast på CV'en min også. Det å få tilliten fra mine kollegaer til en sånn jobb er fantastisk. De siste årene har jeg vært med i en vakt ordning på jobb, og har hatt telefonvakt annen hver uke. Dette tærer litt på, for det blir mye jobb i perioder. Så tanken var at jeg skulle trappe ned på vaktordningen når jeg fikk bedre lønn.
Men det som skjer da er egentlig at jeg får omtrent samme utbetalt, men får mindre å gjøre. Så jeg vurderer å kanskje fortsette med vakt en periode til, og sørge for at alt ekstra jeg tjener i forhold til gammel lønn går rett til å betale gjeld. På et år kan jeg potensielt betale ned ganske mye på lånene mine. Jeg og mannen har nå rett under 500 000 kr i lån. I følge undebt it bør vi greie å bli gjeldsfri før 2024 hvis vi betaler minstebeløp + 4000 kr + 10 000 kr av feriepengene.
Jeg har jo prøvd før, men denne gangen skal jeg greie det. Nå bruker jeg igjen YNAB aktivt og det får meg til å ha fokus og planlegge for ting som vanligvis ødelegger for meg. Jeg er godt i gang med å kjøpe julegaver, og har som mål å være ferdig med de fleste før høsten kommer. Barna og mannen er det mulig jeg venter litt nærmere jul å kjøpe til, fordi de ofte har spesifikke ønsker. Men det å få unna gavene tidlig gjør at jeg kommer til å gå mot en jul med mye mindre stress.
Fant for eksempel et par bøker jeg skal gi til en gammel onkel på Holdbart til 10 kr per bok. Fant også en bok til samme pris som skal være ekstra gave til min far. Genialt å kjøpe i løpet av året, for da kan man kjøpe på tilbud og spare penger. Denne mnd har matbudsjettet vært litt ute av kontroll. Noe av det skyldes nok at vi har 5 katter i hus, og kattene spiser MYE og bruker mye kattesand. Med så mange katter må vi bruke litt god kattesand også, så det å ha kattunger har vært dyrere enn jeg forventet. Gnien som jeg er har jeg lagt ut kattene på Finn.no til en liten sum. Så selv om vi har brukt mye penger på kattungene, så får vi også litt igjen. Disse pengene har jeg planlagt skal gå til å sterilisere katten vår! Ikke flere kattunger! Veldig koselig å ha opplevd det, men det ble mye dyrere enn jeg hadde forventet. I morgen bærer det avgårde til Sverige for å fylle opp frysern med mat. Nå er det en stund siden vi var der og det merkes. Vet at prisene har steget der borte, men det har det jaggu meg gjort her hjemme også. Ferien år blir rolig. Blir en liten tur til Sørlandet, og håper vi får bo gratis hos familie. Spurte ungene om de ville dra i en eller annen park, men de ville heller dra på telttur i nærområdet.
Så jeg har invistert i soveposer og liggeunderlag. Fikk tak i det ganske rimelig, og kjekt å ha liggende hvis vi plutselig vil dra på tur.
Vurderte å telte på Sørlandet også, men prisene for å sette opp telt på campingplassene der nede var veldig høy. Så det dropper vi.
Både jeg og mannen fikk restskatt i fjor, og det satte oss virkelig tilbake. Bufferen ble tømt. Jula kom og jeg slet med å få kjøpt gaver. Kjøpte en del via Klarna, og det skulle betales i januar! Så vi kom ikke ajour før nå når feriepengene kom. I år ser det heldigvis bedre ut! Ingen restskatt på mannen, mens jeg må betale 4000 kr. Men det greier jeg!


Jeg ser velidg positiv på fremtiden nå! Dette her skal jeg greie !

  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer