Tips om verktøy for å få kontroll på økonomien

By Kirkerotta - 01:25

Jeg elsker apper og programmer som kan hjelpe meg for å få kontroll og oversikt over min økonomi.
Noen av disse er gratis, mens noen koster penger. Men ofte får man lov å teste programmet en periode før man evt. bestemmer seg for å betale.

Her kommer de jeg har prøvd og som jeg er mest fornøyd med! 


YNAB - You Need a Budget
Program på web og som applikasjon på telefon. Fungerer som et budsjett, men  litt annerledes enn den budsjettmodellen man er vant til.
Med YNAB budsjetterer man kun de pengene man har på konto. Man gir alle kronene en jobb. Fantastisk verktøy for å få oversikt og ha kontroll på budsjettet og bruken av penger.
Man kan prøve programmet gratis i 34 dager!
Prisen etter prøveperioden er $83.99 per år.  (ca. 683 kr)  



EveryDollar
Hvis man liker å budsjettere på den "vanlige" måten, så kan det være verdt å ta en titt på EveryDollar som er et web-basert budsjett laget av Dave Ramsey og gjengen.
Her kan man følge "Baby-steppene" som Dave Ramsey snakker om. Programmet er gratis å bruke på web. Men appen til telefon får man ikke lastet ned i Norge, i tillegg koster den penger.
Har brukt denne litt, men liker YNAB bedre, men absolutt et god alternativ hvis man bare vil sette opp et budsjett.


Undebt.it
Min absolutt favoritt om dagen. Her kan man logge seg inn, registrere all gjelden inkl. rentesatser, og hvor mye ekstra man kan betale inn på snøballen. Den regner ut for deg når du vil være gjeldsfri hvis du betaler inn et visst beløp ekstra per mnd. Man kan også legge inn f.eks feriepenger som skal gå til gjeld i årene som kommer, og man ser hvordan det påvirker nedbetalingstiden!
Siden har i perioder vært litt treg, men syns den er litt mer stabil nå. Gratis å bruke, men man kan betale $10 for en del ekstra funksjoner hvis man ønsker det.



Gjeldsreduksjonskalkulator
Hvis man heller vil bruke Excel har Økonomiguiden.no laget en Gjeldskalkulator man kan laste ned og som kan bruke for å få oversikt over gjeld og nedbetaling ved bruk av snøballstrategien.
Brukte denne mye før jeg fant Undebt.it

Excel 
Gode gamle Excel. Jeg bruker Excel mye, har bl.a laget et dokument der jeg har oversikt over all gjelden min, og som jeg kan krysse ut etterhvert som den blir nedbetalt.

Debtfreecharts
Ikke akkurat et program, men kanskje et hjelpemiddel som kan motivere. Disse flotte oversiktene kan printes ut og fargelegges etterhvert som man betaler ned gjelden. Vet noen har rammet disse inn og har de synlig i hjemmet sitt, eller bare har det hengende på kjøleskapet. 



  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer