Gjeld - Oppdatering

By Kirkerotta - 09:53

Flere har etterlyst en ny gjeldsoversikt. Her kommer den. Her finner du forrige gjeldsoversikt som jeg postet før jul. 

Når jeg ser tallene så syns jeg egentlig ikke jeg har gjort så store fremskritt. Kun 40 000 kr har blitt nedbetalt på kredittkortgjelden. Samtidig ser jeg at jeg nærmer meg å komme under 200 000 kr i kredittkortgjeld. 
Jeg har også blitt kvitt noen poster. Dessverre ser jeg jo at Ellos gjelda mi har økt, på tross at jeg ikke har tatt opp mer kreditt hos dem, men renten er høy og mnd. beløpet er alt for lavt. Så nå må jeg sette alle kluter til å bli kvitt den. 
Nærmer meg snart ferdig med Svea og Conecto også.

Det går nedover, og det er det viktigste. Studielånet går også nedover. Mens billånet har økt, men mnd. beløpet er lavere enn det jeg betalte tidligere, holder derfor billån og studielån utenfor. Hoved målet mitt er å bli kvitt kredittkort gjelden min.


Kreditt/forbrukslån   Total gjeld Månedsbeløp
Lindorff Ikano 0 0
Ressursbak   0 0
Ellos   4761 180
Nordea Finans Nordea 00
Svea Fjellinjen 2286 300
Conecto Klarna 3401 400
Kredinor YA 0 0
Thorn Thorn 5000 500
Salvo  SEB 14171 500
Santander - 19798 600
Salvo Diners 24039 500
Kredinor Norwegian 26768 1000
GE Moneybank   37978 800
Gothia Entercard 37669 1000
Skandiabanken   40000 600
       
Total kredittkort gjeld   2158716380
       
Studielån      
Lånekassen   84755 800
Billån      
Santander    131000 1900

  • Share:

You Might Also Like

18 kommentarer

  1. Har du kjøpt deg ny bil siden billånet har steget med 80 tusen?

    SvarSlett
  2. Det går jo nedover :)

    Og jeg vet det ikke er dette du vil høre, men mange har sagt det før, og nå synes det jo spesielt godt. Det er veldig spesielt, og ikke så smart, å sitte med billån som trekker 1900kr(!) hver mnd, når kredittgjelden er på over 200.000. Hva er bilen verdt? Er den verdt såvidt mer enn lånet hadde jeg solgt den og skaffet en doning til 10-15.000 som går fra a til b mens gjelden betales.

    Nå har du ikke satt opp rentesatsen her, men jeg tok en lånekalkulator og la inn en gjetning for å komme opp i ditt mndsbeløp ut i fra din totale kredittkortgjeld, endte da med en rente på 35% over 10 år. Sikkert feil. Men gitt at det var slik, så ville du spare 6 år og nesten 400.000 kroner i rentekostnader ved å betale inn 1900 kr ekstra hver mnd...! Altså: billånet. Det har en ganske stor effekt for deg, selv om beløpet virker "lite"...

    Ville gjort hva som helst for å ordne bil uten billån...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt meg elbil. Lader på jobb, og har derfor ingen bensinutgifter eller bompenger lengre. Derfor blir regnestykket litt annerledes. Bilen er også svært driftssikkert.

      Fordi jeg sparer minst 2000 kr i mnd i bom og bensin, kommer jeg godt ut likevel i forhold til å kjøpe meg en gammel bensin bil.



      Slett
  3. Månedsbeløpene du har satt opp (6380+800+1900) blir til sammen 9080 i måneden.
    I ditt tidligere budsjett satt du av 11000 til gjeld? Du bør vel ikke betale mindre enn tidligere?
    ref: http://kirkerottas.blogspot.no/2014/10/budsjett.html

    Du burde bruke snøballmetoden og virkelig banke ned de små postene. Svea bør vel gå denne måneden? Conecto neste måned og Ellos i løpet av september/oktober.

    Skjønner jo at du trenger bil der du bor pr nå. Det har du argumentert for tidligere, men å kjøpe en så dyr bil blir litt råflott.... Selv om det er en el-bil... Verditapet er minst like stort på el-biler og vil koste deg 30 000 i året de første 3 årene... 100 000 bare i verditap vil jeg anta...

    Men voksne folk må ta egne avgjørelser og leve med konsekvensene. JEG ville nok ha vært litt mer forbanna på gjelden og strupet alt til kredittgjelden var nedbetalt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg har skrevet tidligere har jeg et etterslep av regninger, disse blir selvsagt betalt med det "overskuddet" vi har i budsjettet.
      Så fort jeg er ajour, skal jeg begynne på snøballmetoden, og alt ekstra går mot gjelda.

      Jeg har gått mange runder i forhold til dette med bil. Og ja, det kan sikkert virke råflott med en såpass dyr bil. Men det er et valg jeg har tatt, og som jeg står for. Alternativet var en gammel bensinbil, som ville kostet meg mye i bensin og bompenger, og kanskje også reperasjoner.

      Merker allerede at livet mitt har blitt lettere siden jeg slipper bensinutgiftene og bompengene.

      Slett
    2. Hei! Ser du får endel pepper her for å ta opp et billån og kjøpe elbil når du har så mye gjeld med høy rente fra før. Villle bare si at jeg støtter deg 100% i det valget du har tatt der. Jeg tenker at noe av det viktigste for deg nå må være å ha forutsigbare, stabile sifre på utgiftssiden slik at du har stålkontroll på budsjettet fra måned til måned- og en billig, eldre bensindrevet bruktbil er ikke det minste forutsigbar når det kommer til kostnader. Det ser bare fint ut i budsjettet på papiret at man ikke har gjeld på den og at den bare kostet 15000,- cash. Så kommer hverdagen og bruksslitasjen og man risikerer å stå der med store verkstedsregninger som kan velte hele budsjettet for lang tid framover. Og når man driver en husholdning med knappe marginer er det en risiko man virkelig ikke har råd til å ta. Ja, bil er et rent økonomisk tapsprosjekt i alle tilfelle, men når situasjonen tilsier at du ikke klarer hverdagen uten, så kan du like gjerne legge pengene i en nyere bil du vet du ikke får uventede driftsutgifter på, og som starter, surrer og går når den skal. Åkjøre elbil gir dessuten store besparelser på drivstoff og bompenger, som du sier. Du har nok regnet grundig over dette og sett at det vil hjelpe på økonomien totalt:) Jeg heier på deg og ønsker deg en god sommer!

      Slett
    3. Tusen takk Anonym. Ja, dette har jeg regnet mye på, og jeg står for mitt valg! Livet føles mye lettere med en driftsikker bil, uten utgifter til bensin og bompenger. Nå kan vi også flytte lengre ut på landet, uten at det blir veldig dyre bensinutgifter med pendling også!

      Slett
    4. Ikke misforstå meg, Kirkerotta, jeg ønsker deg alt godt og håper at du kommer deg ut av dette så snart som mulig!

      Du har, som jeg har skrevet tidligere både her og på pengevett.com, fått alt for mye på dine skuldre siden du er den eneste som er i jobb i familien.

      Du skal være stolt av det du har fått til - Stå på videre!

      Tilbake til bilen:
      Jeg tviler ikke på at du har regnet på det, og at det lønner seg for deg fra måned til måned, men hvis du fortsetter å tenke fra måned til måned vil du aldri komme deg ut av dette.
      Du må ta verditapet på bilen med i vurderingen når du skal få orden på økonomien på lang sikt... Selv om du ikke merker verditapet fra måned til måned.

      Slett
    5. Jeg ser poenget ditt Snuoperasjon. Men samtidig, skulle jeg tatt tog, så ville jeg på 5 år betalt ca 63 000 kr til Ruter. Sitter ikke igjen med noe verdi etter å ha tatt tog/buss i 5 år heller... Regner med at jeg etter 5 år fremdeles vil få noen kroner igjen hvis jeg skulle selge bilen min.

      Slett
    6. Men har du da tatt inn i budsjettet ditt vedlikehold av bilen? Jeg har selv ny bil og hvis man skal holde den i hvert fall i sånn stand at man skal få mest mulig igjen for den etter 5 år så må jo alle servicer følges og for eksempel ny dekk må til. Det blir vel rundt regna 50 k bare der tenker jeg i løpet av de 5 årene og det er jo også bare utgifter og ikke noe som lønner seg i det lange løp.. Det er jo slik at bil er kun en utgiftspost og ikke noe annet dessverre.. Så du ville ikke tapt så mye på Ruter alikevel, kan nok tenke meg at det nesten hadde gått opp i opp.

      Slett
  4. Enig med bilkjøpet til kirkerotta. Jeg hadde ALDRI kjøpt en bil til 10-15000kr(!!) for så og risikere to mnd etterpå at ting begynner og ryke på den,og tusenlappene bare må flyyy ut av konto og dermed enda mer etterslep på regninger! Bedre med noe som funker som d skal og stabil utgift! Når d er sagt må du kjøre på og bli kvitt en etter en kreditor her:) er d et sykehjem eller noe i nærheten av der du bor? Om du kunne fått deg en helgestilling som assistent der hver 3 helg + jobbet helligdager som jul,pinse,påske osv så blir dette fort 4-5000kr ekstra i mnd!:) kan anbefale d alså!!

    SvarSlett
  5. Jeg bare lurer på en ting.. Nå har jeg lest bloggen din siden begynnelsen så har fulgt med hele veien. Hvordan kan det ha seg at du fremdeles, etter å ha satt opp flere budsjetter, har regninger med etterslep enda? At budsjettet du setter opp sprekker hver gang? Da må det jo være et overforbruk her ett eller annet sted som du ikke nevner.. Jeg skjønner godt at i 2013 når du begynte at det ikke var så enkelt i begynnelsen, men du har jo holdt på med opprydding i 2 år nå. Ikke ment som kritikk, bare et observasjon jeg gjør meg. Det må jo være noe i budsjettet som ikke stemmer siden du enda ikke får månedene til å gå i hop med budsjettet du setter opp og på den måten må slukke branner hele tiden istedenfor å komme i gang med snøballmetoden og få i hvert fall betalt ned de tre "småkredittene" som du har igjen. De større skjønner jeg at du ikke får gjort med et vips, men jeg bare skjønner ikke de små..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ikke en grunn, men sikkert mange til at ting har sklidd ut og jeg ikke har greid å holde budsjettet. I høst hadde vi et par tusen i minus i budsjettet hver mnd. og dette har selvsagt forplanetet seg. Hver mnd. har blitt en kamp med slukking av branner.

      Jeg skulle ønske jeg kunne satt en strek, og bare vært ajour med alt og kunne se fremover. Med et budsjett som faktisk nå vil gå i pluss.
      Da tror jeg at jeg ville greid å holde budsjettet mitt.


      De siste årene har ikke vært enkle. Jeg føler meg fremdeles ganske deprimert. Jeg har ikke et sosialt liv, orker ikke se andre enn min nærmeste familie. (dvs. min mann og mine barn) Jeg føler at jeg bare eksisterer, jeg lever ikke lengre.

      Slett
    2. Har også vært mye syk hele våren. Så har et par tusen kroner i lege regninger som jeg ikke har fått betalt. :( Og det var jo ikke med i budsjettet.

      Slett
    3. Kanskje du bør tenke litt grundigere gjennom hva poenget med et budsjett er... Budsjettet du lager i starten av mnd er jo et verktøy nettopp for å sørge for å komme ut i andre enden i 0 eller i pluss. Det er ikke ok å sette opp et budsjett som har minus i andre enden. Da må du redusere tilsvarende på noe annet (mat, kos, aktiviteter?) frem til det blir balanse, eller øke inntekter ved småjobber etc. Så lenge du synes det er greit at budsjettet ikke balanserer så er jo mye av poenget borte, og det ender som du opplever med etterslep.

      Budsjettet ditt er tydeligvis ikke realistisk, noe det må være skal det virke. Det kan ikke være et drømmebudsjett hver mnd, det må være den harde realitet slik at dere kan gjøre tiltak ut i fra sannheten.

      Vil også anbefale deg å legge inn en post i budsjettet for helseutgifter. De færreste slipper helt unna legebesøk eller tannlege, så man kan like gjerne sette av litt hver mnd. Da vil du slippe ettterslep pga lege fordi du er forberedt på at den utgiften faktisk kommer :) Igjen til det med realisme. Et budsjett som ikke tar høyde for helseutgifter er ikke realistisk, for vi alle har helseutgifter innimellom, i større eller mindre grad.

      Lykke til, håper budsjettene snart balanserer :)

      Slett
  6. 1900 i bilutgifter er jo ikke ille da. Hvor mye brukte du på bensin og bompenger før du kjøpte denne bilen? Selvfølgelig ville det vært best med en billig bil, men om man ikke skrur selv kan det fort bli dyrt.

    Selv om du synes det går sakte så går det nedover. Du er blitt kvitt noen, og flere små står for tur. Har du hatt noen ny ringerunde i det siste. Om ikke til alle, så prøv å ring til Ellos. Hvor det har økt i steden for gått ned. Det nye billånet er kanskje ett minus ved en slik runde, ellers har du jammen meg stått på. Hold ut litt til, håper det viser seg at nybilkjøpet frigjør noen hundrelapper slik at snøballen kan starte å rulle. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Kjære Kirkerotta!

    Ta kun til deg de kommentarene som hjelper og gjør deg godt. Det er ytterst få som har greid å stått i en så intens situasjon (både økonomisk, helsemessig og familiært) så lenge som du har uten å gi fullstendig opp og fortsette i samme baner. Du prøver fortsatt, med helsa på slep, og det skal du ha en STOR klapp på skuldra for! Gjør det beste ut av det du har å rutte med, prøv så godt du kan, brett opp ermene og sett i gang på nytt, DETTE GREIER DU! :-D

    Heia, heia!

    SvarSlett
  8. Hei...har prøvd å kommentere flere ganger men det går ikke fra ipad. Men nå har jeg pc så da benytter jeg sjansen: Ville bare si at jeg synes du er superflink!! Det går opp og ned...det gjør det for de fleste av oss. Stå på...heier på deg fortsatt..og er spent på hvordan det har gått med deg i sommer. Savner innleggene dine :-) Klem fra Inger..

    SvarSlett