Panikk

By Kirkerotta - 04:22

Jeg har ikke vært inne i nettbanken og tittet så mye i det siste siden jeg ikke har hatt noe penger der, men oppdaget i dag at en av betalingsavtalene mine som skulle vært betalt den 1. oktober ikke var betalt!

HJELP!

Ringte med en gang til firmaet og ga beskjed, og heldigvis gikk det bra! Så for meg at saken var sendt til Namsmannen og fullpakke.

Skjerpings! Nå må jeg følge litt mer med at ting virkelig blir trukket. (Den lå jo til forfall den 01.10, men av en eller annen grunn hadde den ikke blitt trukket)

Holder ellers på å lete etter klær.
De siste par ukene har det gått hull på tre eller fire bukser. Og nå har jeg bare en bukse igjen.
Så nå leter jeg frebilsk etter noen som kan selge meg en bukse i størrelse 48 billig. Har også kontaktet en gruppe på Facebook som heter "Gi videre til noen som trenger det".
Håper at jeg kanskje er så heldig at jeg får arvet litt klær via dem.

Har ikke akkurat noe klesbudsjett, men man må jo ha klær...

  • Share:

You Might Also Like

9 kommentarer

  1. Hei, jeg synes jo selvfølgelig situasjonen din er kjedelig for deg, men det hadde også vært interessant å vite hva dere har i inntekt. Da dere betaler 9900 i måneden i gjeld, leier bolig og har ikke annet forsikring enn innbo på denne og du sier du har funnet mat på kiwi for over 5000 kr den siste tiden så kan jeg ikke skjønne at det er så galt at du ikke kan kjøpe deg en ny bukse. Det er jo salg hele tiden og buksene på HM feks koster jo ned i 99 eller 199,- Du har jo skrevet at du har en vanlig 100% jobb + en deltidsjobb, mens mannen din går på sykepenger (man blir ikke rik av det, men ikke helt skrapa heller). Jeg får rett og slett ikke budsjettet ditt til å gå opp når jeg bare "skraper" i overflaten på det. Si at du har en inntekt på etter skatt 22000 og han har en sykelønn på 15000 + barnebidrag for 2 som er 1950 så er jo det en innkomst på 38950 i måneden og det er "bare" 10000 som går til gjeld. Da er det jo 28000 igjen. Hva går de til? Hadde vært interessant å se budsjettet fra "alle kanter".

    SvarSlett
    Svar
    1. En ting til, når man er i en slik økonomisk situasjon som det jeg er i, og har vært i, så er det ikke bare å gå å kjøpe seg en bukse til 200 kr. 200 kr er mye penger når man har ubetalte regninger, mangler bensin eller ikke har penger til mat.

      Jeg bruker også en stor størrelse, så ikke alltid de store størrelsene er like billig som normale klær heller.

      Slett
  2. Boligen koster, forsikring på hus og bil, utgifter til barnehage for to barn, mannen har litt gjeld, strøm, bensin, etterslep på regninger. Har også studielån. Så nei, vi går ikke i pluss uansett hvor rart det høres ut.
    Tror jeg har lagt ut hele budsjettet mitt her tidligere.

    Maten jeg finner på Kiwi er stort sett kjøtt, så der sparer vi inn mye. Men må jo fremdeles kjøpe mye mat. (Fryser jo ned, så selv om jeg har funnet div. for 5000 kr så ligger det meste i fryseren)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har fulgt bloggen din en stund, og må si jeg er imponert over hvilke grep du har klart å ta. Fra å være en "sløv sløser med lettvinte, kortsiktige økonomiske løsninger" til å klare å være SÅ strukturert og påpasselig med økonomien på alle kanter. Og jeg ser at den oversikten over restgjeld som du har i forrige innlegg og de avtaler du har inngått må ha tatt mye tid. Så bra at du har jobbet deg fram til en så god oversikt.
    Jeg kjenner ikke reglene godt nok, men har du sjekket om dere har mulighet for noe bostøtte/støtte til barnepass osv nå som mannen din er langvarig syk og husstanden har gått ned i inntekt? Kan jo være verdt å sjekke i alle fall, selv noen hundrelapper ekstra i måneden vil jo hjelpe!

    Så skjønner jeg at du trenger klær selv uten å ha et klesbudsjett! Håper du finner rom for å kjøpe deg ei ny bukse. Du kan også være obs på loppemarkeder; jeg har ofte funnet klær til barna mine da de var mindre. Har ofte kjøpt regntøy/ytterdresser for å ha en i reserve ved våte og skitne ytterklær etter barnehagedagen. Det som er vanlig her, er posesalg på loppemarkedets dag 2 /evt på slutten av åpningstiden på loppemarkedet. Da har jeg betalt typisk kr 50 for en plastpose full av klær, eller 100 for en søppelsekk full av klær/ting. Både økonomisk og miljøvennlig! Har også ofte funnet fine barnebøker og cd-er som ungene har hatt stor glede av. Artig å kunne gi dem "noe nytt i lekekassen" selv med dårlig råd.
    Skjønner du er litt humørmessig nedpå etter så lang tid med høy belastning på alle fronter. Men prøv å være snill med deg selv; tenn et lys og slapp av med en kopp te el. Gå deg en tur og plukk med deg flott høstløv til pynt inne.
    Håper det ordner seg for dere snart, og at du har fått inn de pengene du venter på!
    Klem til deg.

    SvarSlett
  4. Jeg er anonym 1. Skjønner at du reagerer på utsagnet mitt og ser jo også at du ikke vil oppgi inntekt. Men jeg tenker bare at jeg tror kanskje mange av oss som leser bloggen din kunne gitt deg enda mer tips hvis du hadde lagt frem budsjettet fra alle kanter (jeg for eksempel har jobbet med økonomi i 10 år.. Og jeg er sikker på at når jeg la frem tallene er ikke det så langt fra gærne tall og da stemmer det liksom ikke overens, men vil du ikke så vil du ikke.. Også regner jeg også med at mannen din ikke har slutte og røyke og det er jo i hvert fall bare tåpelig.. av de 2500 kr der kunne han jo droppet et par pakker for at du skal kjøpe deg en bukse..

    SvarSlett
  5. Hei! jeg har ikke kommentert her tidligere. Jeg vil si at jeg også er veldig imponert over utviklingen din og jeg følger nøye med på bloggen!
    Du sier dere har studielån å nedbetale, det har jo de fleste av oss. Lånekassa har gunstige ordninger for betalingsutsettelse. Har du sjekket opp det noe? Hvertfal for mannen hvis han også har studielån. Du finner noe informasjon her: http://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/
    Kanskje du, dere har mulighet til å søke? Dette er selføgelig noe man må tenke seg om før en gjør. Men en ev. utsettelse kan kanskje få deg til å få hodet over vannet og la snøballen rulle? Jeg tenker bare høyt. Dette er kun noe jeg vil nevne.
    Ang budsjett; jeg er enig i Anonym 1 her om at du kanskje kan få enda mer hjelp hvis du legger ut hele budsjettet. Kanskje har noen andre innspill til ting du ikke har tenkt på. Vi er ikke her for å dømme deg for noen ting.
    Lykke til videre

    SvarSlett
  6. Jeg vil gjerne gjenta det de andre skriver som sier at de er imponerte - jeg synes du gjør en solid jobb og er utrolig imponert over at du tar disse grepene og ikke minst, at du får det til! Stå på!

    Mine betraktninger på personlig økonomi er som regel svært radikale, og det bunner i at ens forbruk utelukkende er et uttrykk for ens behov for komfort. Hvis man liker å ha en stor bolig, sentralt ved en storby, fine klær og å spise ute, så er det kun det - det man liker. Dersom man liker å ikke bry seg om økonomi og penger, at det som kommer inn er i overensstemmelse med det som går ut og så videre, så er det også det man liker - altså å ikke ha kontroll.

    Mitt poeng er altså at ens forbruk kun er et uttrykk for hva en er komfortabel med. Utfra tallene du presenterer vil jeg si at 12000 kroner er masse penger å betale i leie. Trenger du plassen? Trenger du å bo i området du bor? Utfra et komfortperspektiv er svarene sikkert ja, men utfra en reell vurdering er svarene sikkert nei.

    Poenget mitt er at utrolig mange av tingene vi i dagens samfunn tar for gitt som reelle behover er langt fra dette. Hvis man i tillegg ikke bryr seg om sosiale normer ender man opp med å nesten ikke trenge penger. Nøkkelen til dette er å kutte faste utgifter til det virkelige minimum.

    Mitt eksempel ville vært: Bo rett ved jobben, gå på jobb. Velg bolig og jobb utfra dette hensynet, i tillegg til en bolig som er liten og i et rimelig område. Det er ingen som MÅ bo innenfor Ring 3 i Oslo, eller Ring 2 for den saks skyld, eller som MÅ bo sentralt. Eller i nærheten av en by. Lær deg selv å lage mat - det er den beste investeringen du kan gjøre, med evig god avkastning hver eneste dag. Som følge av din nye bosituasjon, selg bilen og se utgiftene fordampe. Klær? Fretex og loppis er jo hippere enn det hippeste visstnok - det eneste jeg personlig bruker penger på er sokker og undertøy. Og sysaker selvsagt.

    Bonusen som kommer ved dette radikalt reduserte forbruket er at du får betalt ned gjelden din mye fortere. Når du så er godt på vei mot dette målet vil du merke en skjult bonus, som også er mye viktigere - du vil få tiden tilbake. Med lave faste utgifter trenger du ikke like mye penger og med en sunn holdning til personlig økonomi, og viktigst, gjeld, så er du klar til å ta kontroll over livet ditt. Du kan jobbe mindre, eller mer med noe du er glad i, uten å måtte telle kronene i timelønnen. Mer tid med barn og familie, tid til helse og til å lære nye ting.

    Forbruk er roten til alt som er ondt, og i første rekke roten til holdningen om at "jammen man trenger jo disse tingene" og "sånn er det bare når man har (barn, bil, familie, jobb osv)". Det er bare tull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå jobber jeg innen Ring 3, så å flytte dit er uaktuelt. Da må vi ut med rundt 11 000 - 12 000 kr for 40-50 kvm. Kun et soverom. Vi må nesten ha to soverom. (Et til barna og et til oss)
      Så da må jeg i såfall bytte jobb og få meg en jobb i distriktet. Dette er noe jeg har tenkt på, men i den situasjonen jeg er i nå så føler jeg det er for risikabelt å bytte jobb. Jeg trenger tryggheten jeg har med fast jobb og lang ansiennitet.

      Når det gjelder forbruk ellers så går jeg ikke i fine klær, bruker ikke penger på det verken til meg eller barna med mindre jeg må. Spiser heller ikke ute. Vi lager all maten hjemme.
      Men skjønner tankegangen din.

      Fortsetter å titte etter rimelig sted å bo, men syns det er vanskelig å finne noe som vi faktisk kan spare penger på.. Men plutselig dukker det kanskje opp noe.

      Slett
    2. Ja prisene i Osloområdet er definitivt i det sjiktet. Kanskje det blir lettere å tenke på å flytte når du har hodet enda lenger over vann? Du kan jo se på det som en bonus også - et flytteeventyr! Mye dreier seg om vinkling og hvordan man velger å se på det. Jeg flyttet mye da jeg var liten, og forsåvidt gjør jeg det fortsatt - har hatt stort sett positive opplevelser (og da mener jeg ikke over gata, men mye rundt inn og ut av Oslo og inn og ut av Norge).

      Ellers vil jeg jo si at en skikkelig fryser er en av de beste investeringene man kan gjøre. Det er en investering fordi du kan høste gevinst hver gang du sparer penger på mat, siden du kan fryse ned rester, lage større porsjoner og fryse ned overskuddet og så videre. Kjøper du f.eks. en høne blir den først et måltid, så blir beina og det som er til overs nok et måltid i form av en suppe. Kraftbein har jeg alltid direkte i fryseren, til jeg har samlet nok til å lage noe digg! For ikke å snakke om rekeskall...

      Uansett, har sett tilbakemeldingen du har fått både på denne og kanskje mest den siste posten. Ville i den anledning si at jeg synes du er beintøff - det er så godt som ingen som tør å levere ut så personlig informasjon som dette. De som har mest penger blant oss er også de som er minst åpne om dette - tenk på det. Uansett, poenget mitt er at du allerede har bevist at du får dette til - nå handler det bare om å fortsette å gjennomføre det. Alt ligger an til at du klarer det.

      Jeg ønsker bare å komme med ett eneste råd og ikke noe bedrevitenhet (tror jeg?) og det er - vær fleksibel og åpen for nye løsninger og tankesett. Sånn vil du kanskje finne en helt ny måte å tenke på noe på? En helt ny løsning på et tidligere tilsynelatende uløselig problem? Du har allerede gjort dette ved å ta tak i finansproblemene - kanskje enda mer kan løses med samme metodikk?

      Lykke til videre i alle fall, ser frem til å lese mer etterhvert!

      Slett