Leker litt med tall

By Kirkerotta - 01:09

Det klør i fingrene etter å få inn penger og betale gjeld.
Så mens jeg venter har jeg lekt litt med tall. 

Jeg la inn refinansieringslånet i en kalkulator og skrev inn hvor mye ekstra jeg kunne betale inn. Kalkulatorene sier det vil ta 2,5 år å kvitte meg med de 150 00 kr.
Vi har 70 000 kr som ikke er refinansiert, dette er flere mindre lån og jeg tenker jeg skal betale inn ekstra penger på disse først. Kvitte oss med en og en og det bør ikke ta mer enn 1-1,5 år. Da har jeg 5000 kr ekstra å betale på det store lånet mitt og da kan jeg få det vekk raskt!
Snøballen vil rulle! 

Her er en kjapp oversikt over budsjettet vårt for september.
Den strørste utgiftsposten er bolig. Vi har vært på mange visninger med billig leie (langt ut på landet), men vi har enda ikke lykkes å få noe. Det virker som de færreste vil leie til en familie med små barn.
Leker med tanken om å undersøke med husbanken, om det er mulig å kunne få hjelp til startlån sånn at vi kan komme oss inn i markedet igjen. Skulle så gjerne funnet et sted å bo før eldste begynner på skolen, vil ikke at hun skal flytte ofte. Ungene trenger trygghet.


Budsjett  
   
Inntekter   
Lønn 1 24000
Lønn 2 11800
Barnetrygd 1970
Variable inntekter                               2000
  39770
   
Husleie 12500
Gjeld 8500
Billån 1900
Ekstra innbetaling gjeld                                2000
Mat/husholdningsartikler 6300
Strøm/nettleie 1500
Telefon/internett/Netflix 900
   
Innbo og bilforsikring  600
   
Barnehage  4500
   
Tannlege, lege, medisiner  500
Klær 0
Bilvedlikehold 300
Domene/webside 200
   
  39700

  • Share:

You Might Also Like

7 kommentarer

  1. Hei

    Dette ser jo bra ut det, men hva med bensin/diesel og evt. bompenger og annen transport? Dere har også over 800 kr til telefon/internett, kanskje det er mulig å shoppe litt rundt og knipe inn en hundrelapp eller to her? Telefonabonnement har ihvertfall blitt veldig billige etterhvert, men jeg har ikke samme oversikten over internett, må jeg innrømme.

    Ellers vil jeg ønske lykke til med boligjakten, husk også å sette inn egen annonse på finn f.eks. om dere ikke har gjort det allerede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og en ting til: Det er lov å være litt strategisk når du går på visninger (hvis det er snakk om å leie).
      Dere har sikkert tenkt gjennom dette før, men jeg gir noen eksempler likevel: Skal det være fellesvisning, er det viktig å være tidlig ute, aller helst først. Husk å ring huseier på forhånd, også om det er annonsert tidspunkt for fellesvisning (spør gjerne om det er mulig å komme en halvtime før) Dere må selvfølgelig være tydelig på at dere har barn, men ikke ta de med på visningen om dere kan unngå det. Ellers er det greit å tenke litt på det som et jobbintervju: Førsteinntrykket er viktigst! Ren og pen i tøyet! Bruk referanser om dere har det.

      Lykke til!

      Slett
    2. Jeg kjører el-bil så har ingen utgifter til bensin, eller bompenger.
      Sparer et par tusen i mnd. på det.

      Mannen har telefon abonnement, men betaler bare rundt 100 kr i mnd. Internett er på nesten 500 kr, Bruker Netflix siden vi ikke har vanlige tv kanaler, og ser via XBOX sånn at vi kan se på litt større skjerm. Så da må vi ha Netflix og Xbox Live abonnement. (79 kr og 60 kr) Og så har vi Spotify 99 kr. Så vi kunne sikkert kuttet ut Netflix, Xbox live og Spotify, men har valgt å beholde disse.

      Koster penger å annonsere på finn.no så har ikke orket å bruke penger på det enda. Vi er selvsagt alltid ren og pen i tøyet, vi er høflige, alltid tidlig ute, passer på å gi mye info via epost på forhånd sånn at de får et godt inntrykk av oss. Dessverre har vi ikke familie i nærheten, og har måtte ta med ungene på visningene, og lurer på om dette kanskje trekker ned. Men har ikke råd å betale flere hundre kroner hver gang vi skal på visning i barnepass heller.

      Ikke lett. Men det ordner seg nok.


      Slett
  2. Så gøy og leke med tall! :) Er studielånet også inni der posten er lån? Ja nå er det bare og glede seg til lønning. Og så deilig at bufferen er på plass!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, studielånet er inne i den store gjeldspotten. ;)

      Gleder meg veldig til både jeg og mannen får betalt igjen! Føles fantastisk å kunne se litt fremover nå!

      Slett
  3. Jeg synes strømposten er veldig høy. Er du sikker på at du har billigste abonnement? Bor dere i stort gammelt hus? Har dere gjort alle strømsparingstiltak?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ganske høy. Har ikke begynt å ha på varme enda, men må sette av litt ekstra penger til vinteren, da er regningen fort 2000 kr mnd. (eller litt mer) Bor i et gammelt hus med rå og kald kjeller under. Har Norges Energi som skal være en av de aller billigste også. Skal sette i gang noen tiltak bla. prøve å tette rundt noen vinduer her.

      Slett