Norges eneste "Pawn Shop" - Lånekontoret

By Kirkerotta - 21:39

I dag står det et stykke i Dagbladet om Lånekontoret i Oslo, som er Norges eneste pantelåner.


Som jeg har skrevet om før har jeg pantsatt bunaden min her, ikke bare en gang, men to ganger. Det har vært en desperat handling, som har hjulpet meg kortsiktig. 
Bunaden min har begge ganger blitt hentet så fort jeg har hatt mulighet. 
Og nå har bunaden ligget trygt i skapet mitt leeeeenge, og der skal den fortsette å ligge! Dessverre er den for liten, men det er en helt annen historie.

Jeg syns det var utrolig flaut å gå på Lånekontoret, men samtidig er det flott at dette tilbudet finnes.
Men de er ganske restrektive på hva du kan få pantsette, men typiske ting er bunader, gull, kunst osv. 

Renta er på 3,5 prosent, og i tillegg kommer det et gebyr. I utgangspunktet pantsetter man for 4 mnd, og ønsker man å utsette det utover 4 mnd så må man inn på Lånekontoret og betale renter og gebyrer. 

Nå husker jeg ikke helt hvor mye jeg fikk låne på bunaden når jeg pantsatte den, men tror det var rundt 4500 kr. Så selv om verdien av bunaden er mye høyere, får man ikke låne hele verdien.

Pengene får man utbetalt i kontanter. 

Lånekontoret sjekker ikke om du har betalingsanmerkninger, så alle har lik mulighet for å få lån. 

Jeg anbefaler ingen å ta opp lån på denne måten, men er man i en virkelig krise, så kan det være en mulighet for å skaffe penger. Spesielt hvis man vet at man snart får penger til å hente ut verdiene sine igjen. 
Blir de ikke hentet, vil de bli solgt på auksjon.


  • Share:

You Might Also Like

2 kommentarer

  1. Hva med å selge bunaden om den uansett bare ligger i skapet og er for liten? Lurere enn å bruke den som pant på lån med renter...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo et håp om at den skal passe etterhvert! Evt. at jeg kan sy den ut. Bunaden har jeg fått i gave av min mormor som ikke lengre lever, så det å selge den føler jeg ikke er et alternativ.

      Nå henger den trygt i skapet mitt enn så lenge. Skulle sy den ut i år, men det ble for kostbart, men kanskje neste år?

      Slett