Ta i et tak...

By Kirkerotta - 06:07

Nå er jeg godt i gang med YNAB igjen, og jeg har også planlagt middagene for 1 1/2 uke.
Har både biff og kjøttdeig i fryseren, så var mest basisvarer jeg måtte handle inn. Ble overraskende billig.
Må innom Kiwi etterpå å få kjøpt inn mer kyllingfilet, så er det meste i boks frem til mannen får betalt den 12. mai.

Jeg kjøper stort sett bare First Price og Rema1000 sine billig produkter der det er mulig. Alt fra toalettpapir, deodorant, pålegg, kyllingfile osv.
Mye å spare på å velge disse rimelige produktene.
Jeg vet Mr. Hellstrøm ville kringet seg hvis han kom på besøk, fordi produktene ikke er rene nok.
Skulle gjerne kjøpt dyrere kyllingfilet og lignende, siden den billige inneholder mer vann, men prisforskjellen er faktisk så stor at det ikke er mulig.

Fikk redusert regningsbunken i gå også, tror det er ca. 10 000 kr i regninger som ikke er betalt nå. (Har ikke YNAB på denne pc'en så derfor har jeg ikke eksakt tall)

Jobben dekker telefonen min (det går automatisk), men de betaler også bredbåndet vårt. Dette har jeg ikke levert kvittering på enda, så da blir det vel rundt 4000 kr ekstra i mai! (Har ikke levert inn siden september tror jeg) Så det kommer jo til å hjelpe på.

Blir så glad når jeg får meldinger om at folk heier på meg og leser bloggen min! Kjempe koselig at det er noen sjeler der ute som følger meg på den kronglete veien.


  • Share:

You Might Also Like

4 kommentarer

  1. Jeg oppdaget bloggen din for etpar-tre dager siden, og har nå lest alt. Så flott at du virkelig har tatt ansvar for å få orden på økonomien til familien, jeg syns du gjør en kjempejobb. Forstår at det er tungt å dra lasset såpass alene som det virker som du gjør og at det er stadig kamp for å beholde motet. Jeg har ikke vært i tilsvarende situasjon som deg med forfalte regninger og kredittkortgjeld, men jeg var gjennom et samlivsbrudd for fire år siden og måtte se nøye på eget forbruk og gjøre mange prioriteringer og valg. Det har gått bra, og fikk meg til å innse hvor mye sløsing jeg har drevet med til tross for at jeg aldri har hatt dyre vaner eller brukt mye penger på restauranter/dyre reiser/fest.

    Jeg forstår at dere har lavere samlet inntekt etter jul enn før jul fordi mannen din når er over på aap. Dette var vel ikke uventet? Det er jo ett år man kan gå sykemeldt før annen ordning inntrer. Har NAVs gjeldsrådgiver sett på familieøkonomien ETTER at mannen din gikk ned i inntekt, slik at rådene du fikk er utfra dagens situasjon?

    Ellers virker det som du har vært flink og tenkt på alt; tvlisens, arve klær, finne brukte møbler osv. Dersom mannen din er hjemme for tiden, kan det være aktuelt å redusere barnehageplassen en periode, altså ikke ta ungen(e) helt ut av barnehagen, men ha mindre enn full plass for å spare noen hundrelapper?

    Så ble jeg selv i perioden med stram økonomi veldig flink å være spesifikk med ønsker til bursdag og jul for meg selv og ungene, slik at ungene fikk nyttige ting fra besteforeldre/tanter i tillegg til at noen gaver var leker selvfølgelig. For meg selv kunne jeg ønske gavekort på skobutikk, klesbutikk, frisør osv. Har selv gitt gavekort på Kiwi til bursdag og jul til noen jeg vet sliter økonomisk.

    Uansett; du er tøff som står på som du gjør, og jeg håper hodet kommer over vannet før året er omme. Lykke til og klem til deg!

    SvarSlett
  2. Nei, nedgangen i inntekt var ikke helt uventet, men hadde jo håpet at ting skulle ordne seg før det gikk så langt. Dessverre er det ikke enkelt med sykdom.
    Vi skulle jo satt av penger til denne nedgangen, men problemene våre startet jo ikke egentlig ved årskifte. Vi har jo hatt problemer i flere år. Men det har jo selvsagt blitt verre og verre etterhvert som gjelden har vokst.

    Ungene får klær hos besteforeldrene til bursdager og jul. Og vi får som regel penger.

    Når det gjelder gjeldsrådgivningen så var jeg der etter jul, altså med utgangspunkt i den lave inntekten. Men hun kunne ikke hjelpe så mye i og med at jeg selv hadde tatt et sånn godt tak allerede. Hun var vant med at folk kom inn der uten noe oversikt og en bærepose med uåpnet post. Jeg kunne komme tilbake hvis jeg ville at hun skulle kontakte kreditorene, noe hun helst ville unngå for å ikke skremme kreditorene, hun mente de ville løpe til Namsmannen hvis de skjønte hvor alvolig situasjonen min var.



    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns du skal gi deg selv et klapp på skuldra for flott ryddejobb iforhold til å få oversikt over og lage et opplegg for nedbetalinger; NAVs saksbehandler jobber jo profesjonelt med dette og sier du allerede har gjort selv det hun evt kunne bidratt med. Det betyr at du har vært proff!!! Vet ikke hvor aktuelt det er for deg å prøve å få en liten tilleggsjobb for å øke inntekten; kanskje døgnet allerede er fullt med fast jobb, enkeltmannsforetak og hus/unger å ta vare på. Vet ikke hvor mye mannen din er i stand til å bidra rent praktisk og med ungene hjemme med tanke på sykdommen hans.
      Noen arbeidsgivere gir rentefrie lån til enkelte formål, er dette aktuelt i ditt tilfelle?

      Slett
  3. Ang mat, du skriver om kjøttdeig, biff og kylling, men har du vurdert et mer vegetarisk kosthold? For å slippe å bruke penger på kjøtt? Du får mange kilo kikerter eller linser for prisen av en pakke med biffkjøtt... Sjekk feks www.vegeratrmat.org eller google etter andre vegetaroppskrifter. Finnes masse på nett. Jeg merker godt på matkontoen når vi er flinke til å spise vegetar, blir mye penger igjen når vi kutter ut kjøtt. Er blitt spesielt glad i linser og bønner, og jeg elsker kikerter. Lage hummus f.eks, nam nam. Linse eller bønneburger er jo kjempegreit å erstatte vanlig burger eller karbonader med. Sunt er det jo også. Avokado er også en bra ting å bruke både som pålegg (!) og i salater. Metter masse! Også linsesupper er fantastisk! Og indiske vegetarretter kan googles, de er også knall. Har selv nylig erstattet leverpostei (dyrt og usunt) som pålegg med hjemmelaget linsepostei (billig og sunt!). Jo mindre med kjøtt som handles inn jo lenger rekker matpengene hos oss.

    Bare et tips for å få mer til regninger og bruke mindre på mat, uten at det går utover helsa :)

    SvarSlett