Min erfaring med Lånekontoret i Oslo

By Kirkerotta - 10:35

I april var vi inne i en veldig dårlig periode, og vi var desperate etter penger for å skaffe mat.
Da var det jeg kom på at Lånekontoret i Oslo kanskje kunne være en "hjelp i nøden".

Jeg sjekket hjemmesiden deres først, og vi bestemte oss for å levere inn bunaden min inkl. sølv, og få låne litt penger.
Det føltes litt flaut å troppe opp på Lånekontoret, men det var stille og rolig, og faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd.

Vi fikk lov å låne 4000 kr, men siden vi ikke trengte så mye bestemte vi oss for å låne 2000 kr. Enklere å betale tilbake et mindre beløp.
Vi leverte inn bunaden, fikk låneseddelen og 2000 kr rett i hånda!

Nå 4 mnd. etter har vi vært å betalt tilbake 2000 kr pluss gebyrer og renter på 460 kr. (Dette tok vi av skattepengene til mannen )
Var det verdt 460 kr? Både og, vi var i en desperat situasjon og trengte penger på dagen. Og det hjalp oss over en vanskelig kneik, så ja, jeg syns det var verdt det.

Jeg skal innrømme at jeg har vært litt nervøs for at jeg skulle glemme å hente bunaden i tide. Den betyr mye for meg, selv om den ikke lengre passer. (Det er en annen ting jeg jobber med..hehe)
Man har 4 mnd på seg å hente det man panter inn, man kan forlenge det hvis man drar innom og betaler gebyr og renter, og da får man ha det liggende i 4 mnd. til.
Henter man ikke innen fristen legges gjenstandene ut for salg på auksjon, og blir objektet solgt for mer enn det du har lånt, ja da får du beskjed og kan hente pengene.

Er man ute etter f.eks bunad tror jeg kanskje man kan gjøre et kupp ved å kjøpe den hos Lånekontoret. (Mer info under aksjoner på http://www.lanekontoret.no)

Så er man i en vanskelig situasjon og har noe av verdi så kan Lånekontoret være en redning der og da. En dyr redning, men, men...

  • Share:

You Might Also Like

1 kommentarer

  1. Dette gjør vondt at man skor seg på økonomisk vanskeligstilte. Gebyr på 460 for et lån på 2000 over fire måneder tilsvarer en rente på 86%; dette er svært mye og her har lånegiveren attpåtil fått sikkerhet i form av bunaden din og dermed lite risiko for Lånekontoret.

    Håper du aldri havner i en situasjon der du føler du trenger å gjøre noe slikt igjen. Men glad for at du klarte å betale det tilbake likevel.

    SvarSlett