Avbetaling - hvorfor er det så fristende!

By Kirkerotta - 04:42

Kjøp nå, betal om 6 mnd! Handle nå, betal tilbake i eget tempo!

Hvorfor i svarte er det så vanskelig å stå i mot sånne tilbud?

Jeg hadde jo for noen år siden lovet meg selv at jeg ALDRI skulle kjøpe på avbetaling eller faktura igjen.
Og i går kom det en faktura i posten på noe jeg kjøpte tidligere i sommer hos Bon Prix, som jeg sikker tenkte å betale når feriepengene kom. Og så glemte jeg nok hele greia, og nå flere mnd. senere dukker det opp en purring! Ugh!
Postkassa mi som har vært såååå tom! Skjønte ingenting når det dukket opp et brev der i går! 

Når vi flyttet kjøpte jeg også noen ting til huset. Så har en Klarna konto med 5000 kr utestående. Men har som mål å få betalt ned alt denne mnd.

Irriterer meg sånn, for jeg vet jo så alt for godt at jeg ikke skal kjøpe noe når jeg ikke har penger! Det er jo alltid sånn at man tenker, jeg har ikke penger nå, men får lønn snart, så da betaler jeg bare tilbake så fort lønna kommer. Og så kommer lønna, så har man masse andre utgifter og så utsetter man tilbakebetalingen.

Kan tenke meg at det er mange andre der ute som har det sånn som meg. Det er jo så innmari fristende når man snart får penger, å bare kjøpe ting man har lyst på med en gang!

I YNAB har jeg derfor opprettet en "Wish farm" og en "Wish list", kanskje man på norsk skulle kalt det en ønskebrønn?

På "Wish list" skriver jeg opp alt jeg ønsker meg. Jeg marker de etter hvor stort ønsket er, med Small, Medium og Large.

Jeg har kun lov å ha et ønske av hver kategori på "Wish farmen" min. Og etterhvert som jeg får satt av penger til de ulike tingene så kan jeg bytte ut den med en av tingene på ønskelista.

Som dere ser ønsker jeg meg et tørkestativ. Det koster kanskje 100 kr, så det er jo ikke mye penger. Har ikke prioritert det, men ser nå at jeg trenger det for å få tørket ullgensere i vinter. Så mulig det må innfris snart.

Jeg ønsker meg også kasseroller og stekepanner. Har 1 stekepanne og 4 kasseroller, og det blir fort utfordrende hvis en av de er skitne. Så har siklet på dette settet hos Obs, som inntil nylig var på tilbud til 699 kr. https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/kjokkenutstyr-og-borddekking/kjeler/tefal-2100105890?variantCode=636223
Men ser nå at prisen har økt, så da blir nok det ønsket ikke innfridd med det første.

Det siste ønsket er en seng. Senga vår er vel 14-15 år gammel, og kunne trengt en ny. Men dette er absolutt ikke noe vi prioriterer. Men jeg kan jo ønske meg og drømme om at det en dag skal bli mulig.





  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer