Fokus for oktober - matbudsjett

By Kirkerotta - 13:49


Jeg håpte i det lengste at YNAB rapporten skulle vise at vi hadde vært bittelitt flinkere denne mnd. enn forrige i forhold til matbudsjettet, men det ser ut som vi har brukt omtrent det samme som i august.

Her må jeg virkelig brette opp armene og sette i gang med noen drastiske endringer, og ha fult fokus på matbudsjett i oktober:

  1.  Planlegging - Jeg må bli flinkere til å lage en plan for hele uka
  2.  Ukesmeny - Middagene må planlegges og planen må følges
  3.  Kaste mindre mat - Siden vi er dårlig å planlegge, kaster vi også ofte alt for mye mat. Med bedre planlegging kan vi unngå dette.
  4. Handle kun en gang i uka - Når planleggingen ikke er gjort, havner jeg på butikken gjerne flere ganger om dagen. Med en plan, kan jeg handle alt vi trenger for hele uka. 
  5. Handle på tilbud - Jeg har mulighet for å handle på mange ulike matbutikken, og enkelte ganger er det faktisk gode tilbud på ting vi spiser ofte. Jeg må bli flinkere til å følge med på hvor jeg får kjøpt kjøpt f.eks kjøttdeig, kylling osv billing når det er tilbud.
  6. Handle enda mer varer som holder på å gå ut på dato. Jeg elsker datovarer, og hvis jeg kjøper ting vi spiser ofte til 50% rabatt og fryser, så sparer vi mye penger.
  7. Starte opp med Dumpster Diving igjen kanskje? Vet at jeg kan få ned brødbudsjettet ganske kraftig. Vurderer også å begynne å bake selv, men foreløpig er jeg i tenkeboksen. Er ikke så veeeeldig glad i å stå på kjøkkenet, så er litt usikker om jeg orker.  


    Har du noen gode tips for å få kontroll på matbudsjettet?




  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer