Min slagplan

By Kirkerotta - 23:56

I går begynte jeg å lese Dave Ramsey - The Total Money Makeover  og det er veldig interessant, og får meg virkelig inspirert og klar for å legge om livsstilen min! 


Etter å ha lest deler har jeg kommet frem til at jeg må gjøre følgende. 

1. Komme ajour med utestående regninger.
2. Spare opp en krisebuffer, Ramsey foreslår 1000 dollar, men jeg tror jeg går for 10 000 kr
3. Starte med snøballmetoden for betale ned gjeld. 

For å greie målene har jeg tenkt å gjøre følgende. Jeg kommer til å selge noen møbler og sportsutstyr for å få inn ekstra penger.
Siden jeg blir betalt kontant, legges disse pengene i konvolutten for mat. På den måten jeg jeg frigi penger som står på mat-kontoen, og heller bruke disse på regninger. 

Jeg kommer til å sette opp budsjett hver mnd. Og det skal følges. For min del blir det ikke så vanskelig, men må nok jobbe litt med mannen, han er veldig flink til å kjøpe småtteri på impuls. I tillegg drikker han mye kaffe og røyer, og dette håper jeg at han kan kutte ned litt på for å spare noen kroner. Jeg må kutte ned på snop og brus. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt, så da får jeg vel slått to fluer i ett smekk. 

Er litt usikker hvor lang tid jeg kommer til å bruke for å spare opp bufferen, men jeg håper at jeg kan skaffet en buffer før jul. Er veldig klar for å betale ned på gjelden, men skjønner at bufferen er veldig viktig å få på plass, sånn at man slipper å ta opp mer gjeld for å dekke inn når f.eks kjøleskapet streiker.

Lå våken noen timer i natt, for jeg er litt redd for at pengene jeg satte opp i budsjettet ikke vil dekke all gjelden. Men jeg får krysse fingrene, og håpe at det strekker til og  at jeg evt. kan få endret noen betalingsavtaler hvis det absolutt ikke går. 

Det føles godt å ha en plan. 
Det er fantastisk å komme til en nesten tom postkasse og ikke ha uåpnede brev liggende rundt om i huset. (Selv om jeg i går fant en liten bunke fra en tid tilbake som hadde gjemt seg under noen klær på en stol i gangen. Bunken ble åpnet, og der lå det selvsagt en liten "overraskelse", men jeg har tatt tak i den nå så da har jeg kontroll) 
Det er faktisk veldig deilig å ha laget listen over all gjelden jeg har. Det er tøft, flaut og skamfult, men samtidig godt å vite at man endelig har tatt kontroll og vil gjøre noe med situasjonen man har satt seg selv i. 

I morgen må jeg ta noen telefoner til tre kredittkort selskaper for å høre om de kan tilby meg en betalingsavtale, jeg har ikke betalt på kortene de siste mnd. og nå har minstebeløpene blitt flere tusen kroner og jeg har ikke sjans å få betalt. Alternativet er å få en betalingsavtale med dem direkte, evt. blir vel sakene sendt til inkasso og jeg må få laget en avtale med inkassoselskapet.
Gruer meg, men jeg har kontroll. Jeg er endelig ærlig og tar tak i livet mitt. 

I slutten av oktober får jeg inn en liten slump med penger, jeg håper at jeg har betalt ned mye gjeld til da, sånn at det meste kan gå til å bygge krisebufferen min. 

Ha en fin søndag alle sammen! Dagen min skal brukes til å finne ting jeg kan selge, tror jeg har litt forskjellig i kjellerboden som jeg kan kvitte meg med! 

  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer