Økonomi og slanking

By Kirkerotta - 13:48

Så hva har økonomi og slanking til felles, jo planlegging. Skal man lykkes, må man planlegge, mye og ofte.

Jeg ser jo at planleggingen før ukeshandlingen i det siste har vært slapp, og derfor har det sklidd ut og vi har brukt litt mer en planlagt.
Mannen skulle jo egentlig få penger i budsjettet til røyk, men det har ikke helt gått etter planen og pengene har derfor kommet fra matbudsjettet. Så da unnskylder jeg meg med at det er greit å bruke litt ekstra på mat, siden det tross alt har forsvunnet litt penger til røyk.

Jeg er stadig på slankern. Og det går alltid dårlig, fordi jeg er så innmari dårlig på denne planleggingen. Hvis jeg bare greier å få inn en rutine med planlegging så kommer jeg nok til å både gå ned i vekt og få orden på økonomien.

Er det noen som har noen gode ideer hvordan jeg kan bli flinkere til å planlegge ukeshandling? Jeg er jo veldig glad i apper, kanskje det finnes en fin app som kan hjelpe meg?

Gode råd mottas med takk!

  • Share:

You Might Also Like

4 kommentarer

  1. Hei! Har ingen app jeg kan foreslå, men en bok: Smalhans av Gunda Djupvik. Den tar for seg matlaging på stramt budsjett. Den fins trolig på bibliotek rundt omkring, så du kan ta en kikk i den der og plukke opp tips :)

    Ellers, det jeg husker fra tiden som student er at mat fra bunnen av lønner seg. Enkelte råvarer er også billigere enn andre, som min favoritt: tørkede gule erter. Koster en knapp tier for 500 g som holder til 2 middager for meg og mannen. Spe på med litt billig kjøtt (typisk kjøtt som må kokes leeeeeenge), og vips! kjempemiddag som er sunn attpå. Krever bare planlegging.

    Hellstrøm rydder opp hjemme har i begge sesongene en episode med matlaging på stramt budsjett. Anbefales :)

    SvarSlett
  2. Hei, Hva er adressen til den andre bloggen? Vil gjerne følge deg der og :)

    SvarSlett
  3. Hei! Som så mange andre er jeg veldig imponert av det du her på bloggen viser av innsatsvilje. Ikke gi deg.

    Selv har jeg hatt det stramt til tider (dog ikke fullt så hardt som du øyensynlig har det). Jeg gjorde et par, tre ting som hjalp litt.
    1) Jeg hadde et ark som var festet til kjøleskapet med magnet. På det arket skrev jeg alle kontantutgifter - dvs alt som ikke går via nettbanken. Absolutt alle.
    2) Så førte jeg regnskap en til to ganger i uken. Brukte et gratisprogram - Gnu Cash.
    3) Handlet en gang per uke og lagde ukemeny for middag før jeg handlet. Menyen var da slik at jeg fikk brukt alle råvarene og unngikk å måtte kaste mat. Brukte ikke noen app eller noe. Etter noen ganske få uker så hadde jeg så kontroll på hva som gikk av mat og andre dagligvarer at det var ganske enkelt.

    En annen sak : har du sjekket legathåndboken (http://legathandboken.no/) om der er noe du kan søke på? Det er ikke bare til studier og forskning det er legater. Det er også til andre formål. (Har aldri fått noe selv - men det betyr ikke at du ikke kan få noe...)

    SvarSlett
  4. Vi startet med å gjøre det til en koslig seanse å skrive handleliste og planlegge handlingen sammen hver lørdag morgen over en kopp kaffe :) Tente lys, god nykvernet kaffe, meg, samboer og handlelista ;) Vi koser oss fortsatt med dette hver lørdag morgen, og de gangene jeg er borte så det må utsettes så blir det ikke det samme å haste noe sammen en ettermiddag i uka... Før vi skriver handleliste sjekker vi hva vi har igjen på matkontoen, og om vi har råd til å unne oss noe ekstra, eller om det er tiden for å handle minst mulig og leve på det vi har. Hele greia er bare veldig koslig synes vi!

    SvarSlett