Skal du også kjøpe julegaver på kreditt?

By Kirkerotta - 12:50

Leser i VG i dag at 3 av 10 planlegger å kjøpe julegaver på kreditt. Noen har sikkert tenkt å betale tilbake hele beløpet i januar, men jeg er sikker på at mange ikke gjør det.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128006

Jeg var en av de. I fjor, og året før, og sikkert året før der også.

Kredittkortene mine ble brukt flittig, eller i alle fall så mye det gikk an å bruke de, for enkelte kort var jo kredittgrensen allerede brukt opp.
Jula har vært en fest, og januar har hvert år vært et mareritt.
Og marerittet har egentlig fortsatt både i februar, mars og april. Og ikke før feriepengene har kommet har ting begynt å se lysere ut.

For like hvert år kommer jo årsavgifta som julekvelden på kjærringa. Og studielån. Og alt dette andre, som kommer fast, mnd. etter mnd. og år etter år.
Hvor vanskelig kan det være å forberede seg på disse "overraskelsene", som egentlig ikke er overraskelser i det hele tatt.
Jo, det har vært veldig vanskelig!

Men i år skal ingen gaver kjøpes på kreditt. Jeg skal heller kutte ned på gavene, og skal betale for alle sammen med egne penger.
Jeg skal sørge for at vi har nok penger til mat frem til lønn i januar. Og jeg skal også passe på å legge av litt ekstra penger til årsavgift osv.

I år skal jula være en fest, men det skal jaggu det nye året være også. Det nye året skal ikke være en marerittlignende tilstand, der alt ser mørkt og deprimerende ut i flere mnd. fremover.
Nei, 2014 skal bli mitt år. Et år med kontroll, og stabil økonomi. Selvsagt blir det ingen fest. Og heller ikke år kommer jeg til å ha penger til januarsalget.
Men jeg skal kose meg og nyte hver betalte regning og nyte hver innbetaling til kreditorene mine. Sakte men sikkert vil gjelden min forsvinne. Om noen år kan jeg nok en gang kjøpe flotte gaver til jul, med egne penger, og samtidig greie å sette av penger til forutsette og uforutsette utgifter. Jeg skal være gjeldsfri, og det kommer til å bli den største gaven jeg får det året!


  • Share:

You Might Also Like

1 kommentarer

  1. Har ikke kjøpt gaver på kreditt, har heldigvis klart og holde meg unna det. Her har jeg faktisk sagt rett ut at vi ikke har penger til no særlig med gaver. I fjor fikk besteforeldre/oldeforeldre gave av ungane, og det var barnehagebilde av eldstemann :p De var alle fornøyde! I år blir det nok mer hjemmelagd. Jula ser mye lysere ut i år enn i fjor hvertfall! :)

    SvarSlett