Er vi som leier leilighet mindre verdt enn de som eier bolig?

By Kirkerotta - 07:03

Jeg leste en tråd på et forum om økonomi, der en av brukerne sier noe veldig mye negativt om leietakere. Jeg orker ikke å bruke ordene han brukte, men jeg ble ganske sjokkert at noen faktisk har slike holdninger til oss som leier bolig. 


Vi leier bolig. Jeg har eid bolig tidligere. 
Eide en leilighet, den  trengte store renoveringer og pga astma og allergi valgte vi å selge den. (Det var veldig fuktig der, og mugg på soverromsveggene)
Fikk mye mindre for den enn megler trodde vi skulle få, det tok et år før vi fikk solgt den, og satt igjen med 50 000 kr etter salget. 
Pengene fra salget brukte jeg til å betale ned gjeld. 
Planen var å leie et års tid og så kjøpe noe nytt, men dessverre har vi ikke kommet oss inn i markedet igjen. Nå har vi leid i over 4 år.

Får stadig høre: "Dere må jo eie selv, og betale ned på noe som er deres eget. Tenk hvor mye penger dere kaster ut av vinduet". 
Ja, det tenker jeg selvsagt på hele tiden, og ja den store drømmen er jo å eie noe selv igjen en dag. Men nå ser det jo ut som veien dit blir lang. 

Er det virkelig sånn at det er flaut å leie bolig? Hver gang noen spør om vi eier leiligheten vi bor i, og jeg må svare: "Nei, vi leier bare" da får jeg en vond klump i magen. Føler at folk ser ned på oss som er i 30 årene og ikke har greid å kjøpe bolig. 

Det har liksom blitt sånn i Norge at ALLE eier bolig, og de som ikke eier bolig de faller fort utenfor. 
Mange har problemer å komme inn i markedet igjen både pga pris og egenkapital. Ikke alle får støtte av foreldre i forbindelse med kjøp av bolig. 
Og prisene i markedet er jo helt hinsides! Folk som kjøpte hus for 10 år siden og selger nå sitter jo igjen med flere millioner i fortjeneste! Det skulle ikke være mulig!!!
Håper virkelig at denne prisveksten stagnerer nå, eller helst for min del faller kraftig!! 

Poenget mitt er at det er faktisk mange grunner til at folk havner utenfor leiemarkedet, og jeg håper at ikke folk flest syns folk som leier er mindre verdt enn andre. 

  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer