Erfaring med 800GJELD?

By Kirkerotta - 09:46

Jeg kjenner at det er et stort steg å ta å skulle kontakte NAV for hjelp både på telefon, evt. å få gjeldsrådgivning.
Skulle ringt sist uke, men utsatte det.

Tror og håper at gjeldsrådgivning kan være til hjelp, spesielt for å få sett over alle papirene mine og diskutere hva veien videre bør bli.

Jeg sa ingenting til søsteren min når hun var her i helga. Falt seg ikke naturlig å snakke om det, og merker at det er et ganske sårt tema for meg akkurat nå.
En av grunnene til at jeg ikke orker å nevne det for familien er at mannen min er sykemeldt og han sliter psykisk.
Dette er også noe som er tabu og som jeg ikke har vært åpen om ovenfor mine foreldre. Jeg har jo hørt hvordan de har snakket om andre som har slitt psykisk, og de har en ovenfra og ned holdning.

De ser bare på min mann som lat som ikke jobber. De er ikke interessert i hvorfor han ikke jobber, og så fort det kommer opp så sier de bare: "Ja, men han må jo få seg en jobb. Han kan jo ikke bare gå hjemme.... "
Joda, han må få seg en jobb, men når det er sykdom i bildet så er det litt mer komplisert. Det er selvsagt tungt for meg å dra lasset, men jeg har tro på at det skal løse seg på sikt.

  • Share:

You Might Also Like

2 kommentarer

  1. Hei hei :)

    Jeg har snakket med 800GJELD mange ganger, både som anonym (i begynnelsen, da jeg skammet meg for mye) og med fult navn senere.

    Jeg fikk mye hjelp der, jeg la frem budsjett og tall over tlf og de var veldig behjelpelige :)
    Det eneste de ikke kan gjøre for deg som en rådgiver på ditt nav kontor ikke kan er å forhandle med kreditorer osv - men de er flinke på råd og veiledning.

    Ikke noe å skamme seg over, vær heller stolt for at du er på vei over på den riktige siden ;) Lykke til :)

    Ps. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om holdningen til foreldrene dine annet enn at det var meg før jeg ble syk. Fikk diagnosen post traumatisk stress, det var en oppvåkner for en som tidligere hadde sett ned på andre i den situasjonen. Skamme seg meg? JA!
    (si han har vondt i ryggen da ;)

    SvarSlett
  2. Spørsmålet er om du egentlig trenger å ringe 800GJELD.
    Så vidt jeg kan se kan du gjøre mer selv enn hva de kan, og nå har du jo så absolutt skjønt hva du skal gjøre. Jeg vet ikke helt hvilke tips de skal komme med som du ikke allerede gjør, nå som du har budsjett, kutter kostnader og forhandler med kreditorer. Men, du kan jo ringe dem å sjekke om de har noe nytt du ikke har tenkt på, og for å oppleve at du kanskje til og med kan mer enn dem nå ;)

    Får ikke mannen din sykepenger, eller går på AAP eller liknende hvis han er syk?

    SvarSlett