Sosialt liv når man er blakk

By Kirkerotta - 23:48

De siste årene har jeg vært veldig lite sosial av meg. Trives best hjemme, og det er flere grunner til det.

Det første er jo selvsagt det at man er eldre, har fått barn og det er det ikke like naturlig lengre å dra ut å være med på masse moro, sånn som man gjorde når man var yngre.

Det andre er at jeg ikke føler meg vel fordi jeg er overvektig. Føler meg aldri fin lengre, og føler meg bare "rar" når jeg prøver å være sosial. Vil helst slippe å treffe folk jeg ikke har sett på lenge fordi jeg føler meg mislykket som ikke har greid å gå ned i vekt.

Det tredje er selvsagt penger. Det er utrolig hvor mye penger det går hvis man tar seg en tur ut på byen. (Husker forøvrig ikke når jeg gjorde noe sånt sist, det er år siden)
I går var jeg hjemme hos en venninne på ost og vin, noe som heldigvis var gratis. (Selv om jeg følte meg kjip som ikke hadde med noe gave til verten)
Det ble en veldig koselig kveld, og koselig å se igjen folk jeg ikke har sett på noen år nå.

Litt bensin gikk det for jeg bestemte meg for å kjøre. Men jeg sparte penger både på å ikke drikke,  og kollektivtransport ville kostet en liten formue siden jeg bor et godt stykke fra henne. (En formue for meg er alt over 100 kr)
På vei dit begynte selvsagt bensinmåleren å blinke, men jeg kom meg både dit og hjem igjen med nesten tom tank.
Ganske vant til å kjøre rundt i dagesvis med blinkende bensinmåler, og foreløpig har det gått bra.

Det jeg skulle frem til er at det er mulig å være sosial når man ikke har penger. Men har man ingenting på konto, bensintanken er tom, ja da blir det selvsagt en  liten utfordring hvis man blir invitert bort på middag. Jeg har flere ganger måtte sende melding og gi beskjed at jeg dessverre har blitt syk og ikke kan komme, mens sannheten har vært at jeg ikke har hatt penger til bensin.

Ofte når man skal være sosial med venner så involverer det penger. Bare det å gå på kino, koster masse. Skal man i tillegg ha transport dit, og kjøpe seg litt snop,  ja da blir det faktisk veldig dyrt.

Har veldig lyst å invitere venner på besøk til oss på middag, men med den økonomien vi har nå så er det en utfordring fordi det spiser av matbudsjettet vårt. Man vil jo gjerne servere en litt bedre middag, og også noe godt å drikke, men det koster selvsagt noen ekstra kroner.



  • Share:

You Might Also Like

0 kommentarer